Saturday, September 29, 2012

program "lan berambeh" @ PWTC

salam..

tok pasal program "lan berambeh".. tauk ka pa maksud lan berambeh ya?
mun ngekot pemahaman aku la,, 'lan' ya maksud ea macam nak ngajak urang..contoh macam perkataan 'jom' @ 'ju'..
'berambeh' ya maksud ea yang aku tauk, 'bermalam' @ 'berami'..
so, aku dapat simpulkan yang maksud 'lan bermbeh' tok sama dengan 'jom berami'..hehe 
setuju kah? =)

ok..program tok nang biasa dipolah untuk anak2 sarawak yang blaja kat semenanjung tok..
kira macam program tahunan la.. dalam program tok, CM sarawak akan datang..
sapa CM sarawak ya? ish..xkan la xtauk.. 
pehin seri abdul taib mahmud la.. bini nya orang lubnan..macam kajol oi..haha

tok cerita sebenar camne kmk orang dapat join program tok..

ok..program tok nang tiap tahun akan jemput semua student sarawak yang ada kat mana2 IPT di semenanjung tok.. biasanya cdak akan contact wakil setiap IPT la untuk maklumkan pasal tok.. so, hari ya ada la someone yang contact aku..nya tanyak, "IPG ktk join x program 28hb tok? mun join, boleh xkompemkan jumlah yang pegi.. then isik borang yang kmk emelkan kat ktk klak bagi sapa2 yang nak join.." lebih kurang piya lah bunyi cdak ya tanyak kat aku..hehe 

paduhal tek yang 28hb ya ada 2 program.. 1st program 'career drive', 2nd 'lan berambeh'... program 'career drive' ya aku xsure la pasal apa..sebab aku tauk 'lan berambeh' jak..dipendekkan cerita, kmk orang try la mohon bas maktab..mula2 ya xdapat bas panjang sebab dipake mbak cdak pekomperi ke terengganu..pasya ada bas kecik jak cgek..bila dah camya tek, ingat nak nyuruh cdak mpuan jak nait bas kecik ya..klak cdak laki make moto rami2... tapi last2 minit tek tiba2 jak hep madah bas kecik pun xda sebab dipake untuk cdak sem 4 pegi BIG..

masa ya, aku pun inform la kat cdak yang contact aku pasal program ya..sebab cdak madah mun ada masalah transport, padah ngan cdak ya..klak dakya sedia bas..tapi bila aku madah yang kmk orang xjoin program 'career drive' ya, cdak alu xdapat la nak nyedia bas..cdak madah mun kmk orang join program 'career drive' ya baruk cdak dapat nyedia bas..huhuhu

masa ya masing2 kira dah frust la..aku pun dah malas rasa nak pegi sebab xda transport.. pasya pande la cdak jaki ngan cdak leha berondeng gik..nak pegi juak..tapi bukan semua la..mana yang ada transport jak la.. aku dah serba salah juak ngan cdak yang xda transport ya..kesian juak tangga cdak xdapat pegi t'utama ea dak junior2 ya.. mula2 plan nak pegi cdak laki ajak..k moto rami2.. pasya tek cdak mpuan ada yang sanggup sewa keta sebuah..keta alza.. dapat muat 9 orang.. yang laki lain cerita..bila ditanyak gik, ada yang xberik respon..last2 tek pegi jak la mana ada..

aku mbak keta komeini..kancil..muat 5 orang..pasya 2 orang laki nait alza ngan cdak mpuan..mpuan yang pegi 7 orang jak..ada gik 4 orang laki k moto..kiranya yang pegi program ya sebuah alza, kancil n 2 buah moto.. aku pun 1st time mbak keta ke KL ya..alza yazid yang drive.. 

kmk orang berangkat pukul 5 lebih..pas asar lah.. sampe kat pwtc ya dalam pukul 7 lebih..ya pun tegal jalan jem..biasa la jalan kat KL..mun xjem kejap jak sampe.. ALHAMDULILLAH, selamat sampe.. mana yang da nemu kawan2 ya, jalan ngan kawan lah.. kmk orang yang pesantren tok pun da juak carik2 geng..
ada la beberapa orang yang datang.. kali tok rami junior2 aku..sempat la beloya, begambar sama2..
ada juak junior yang aku xkenal, tapi nya kenal aku..hehe kejut2 jak cdak nego.. masa program tok juak ada la aku nemu usu noen..tunggal bapak..nya sama umo ngan aku..study kat uitm s.alam..kebetulan nemu nya sia.. artis2 kelahiran sarawak pun ada yang datang.. malas nak alek gilak.. aku target nak makan laksa sarawak jak sia..hehe



- aku, pizi, rapi, jaki, zul, moktar, jaki masadi, razi (baju merah) -
paling senior ctok aku ngan jaki masadi lah..yang lain ya junior2 aku..



- apis awan nano -
macam kenak sawan jak penonton debah stage ya nangga apis belagu..ntah pa2 ka..




tok gambar rami2 skali ngan cdak mpuan..da sorang gik xsempat begambar sam2..nana.. nya dah pegi tempat lain masa tok..tapi sempat juak la nemu nya..




tok hero sarawak.. tangga la bini nya ya.. sejengkal panjang hidung kajol ya..hehe




tok urang kaya sarawak..haha




meja makan kat luar dewan..xlamak nak k makan ya abis kenak pajoh..hehe




suasana dalam dewan..penuh.. bak kata mc malam ya ada lebih kurang 8ribu orang yang datang.. tapi aku rasa xda la rami gilak piya..xtauk la...hehe xpande m3..




tok la laksa sarawak.. belum berik kuah gik..


kmk orang balit malam ya dalam pukul 11 camya la.. sampe kat maktab dekat nak kul 1pg..ish2.. salah jalan kejap malam ya..hehe ALHAMDULILLLAH  selamat sampe..=) lepas aku nganta cdak ya kat mktab, aku pulang umah la.. terus tido..penat..hehe 

ya la serba sedikit kisah kmk orang join program tok..=)



No comments:

Post a Comment