Wednesday, February 6, 2013

penyeliaan 1 (major)

salam..

alhamdulillah.. dah masuk minggu ke-3 praktikum..
minggu tok, 1st time aku ngajar & terus kenak obzeb dengan lecturer major..
2 minngu sebelum tok xsempat masuk kelas..
masa 1st week ya biasa lah, belum dapat jadual..
hari ke-3 baruk dapat..
minggu 1st ya juak terus terlibat dengan merentas desa..
tapi bukan kmk orang yang berekot la..hehe
cikgu2 jadi AJK n pengadil pertandingan..

minggu ke-2 pun penuh dengan program..
isnin cuti thaipusam..
rabu ada majlis persaraan GPK1, jumaat ada sambutan maulidur rasul..
semua program ya cun2 kenak time aku ngajar..
RPH dah polah, tapi xngajar..huhu





untuk 1st obzeb tadik, aku ngajar tahun 6..
bidang akidah, tajuk Allah bersifat sama' (maha mendengar)..
mun ekot nak dalam buku teks, point untuk tajuk ya sikit jak..
dah la aku pun kelas untuk tajuk ya sejam..
pikir punya pikir..last2 aku ambik pendekatan bercerita jak la..

susah juak mula2 nak carik kisah2 yang boleh dikaitkan dengan tajuk yang diajar..
sebab mun syok gilak bercerita, takut cerita ya lari jauh dari tajuk..
mun dah lari jauh, susah la nak kaitkan balit dengan point utama P&P kita..
tapi ALHAMDULILLAH, Allah berik ilham, ada la idea2 sikit yang datang.. pelajar pun boleh paham..=)

BBM untuk P&P simple jak..macam ya la aku..kutrang kreatif nak molah BBM..hehe
memang aku sengaja juak nak try... nak tauk camne komen lecturer..
sebab biasanya ada lect yang maok P&P kita banyak BBM...
tapi tadik aku juz ada 3 BBM ajak..ya pun kertas warna & gambar..

aku lebih banyak make kaedah 'chalk n talk' jak tadik sebab bagi aku student tahun 6 dah boleh diajar pake cara yang macam ya..nampak la matang sikit..
sepanjang P&P, kelas sunyi jak..ada la juak yang bunyi tapi ya pun bila aku tanyak soalan..
semua fokus bila aku b'cerita..
aii..bila dah fokus gilak camya takut2 juak aku..huhu
sebab bila tiba2 aku mati idea, semua macam nak tunggu apa sambungan cerita aku ya..
so, kelas jadi sunyi sepi sekajap..hehe khusyuk jak masing2 dengar..
nang nampak la yang sidak tok minat dengar cerita2 macam ya..
mun aku nak mbulak pun aku rasa sidak akan cayak..hehe
tapi xboleh la camya nak? xamanah dengan tanggungjawab nama ya..=)




ada 3 kisah yang aku cuba kaitkan dalam P&P tadik..
1st kisah nabi yunus dgn ikan nun..
2nd kisah nabi sulaiman dengan semut..
3rd kisah nabi muhammad dengan labah2..

pasya ada la juak beberapa perkara yang aku kantoi masa ngajar ya..hehe
tapi nasib bait la student spoting sikit..senang keja aku..huhu

bila dah abis P&P, lect pun komen la macam biasa..
lect tegur pasal body language aku masa berik penerangan..
kadang2 ada gaya yang xberapa sesuai..hehe
pasya pasal kejelasan suara..
kadang2 dalam sesetangah part masa aku berik penerangan kat student, macam kurang yakin..
aku pun xperasan pasal ya..
tapi ya la yang lect nampak..cuma pesan lect, perlu lebih banyak molah sumbang saran dengan pelajar..
biar interaksi 2 hala nampak lebih jelas gik sepanjang P&P..

apa2 pun, syukur gilak2 P&P berjalan lancar walaupun baruk 1st time masuk kelas..
sebelum masuk kelas ya nang dah bingung sebab tauk lect nak datang..
tambah gik aku belum penah ngajar kelas ya sebelum tok..
jadi susah la nak bajet camne aras pelajar2 kelas ya..
ALHAMDULILLAH, semuanya Allah permudahkan..

apa2 pun, harap2 P&P lepas tok aku dapat perbaiki lagik la..
t'utama pasal perkara2 yang lect dah tegur tadik..hehe
bukan senang nak jadi cikgu koh..
nak sampaikan ilmu kat anak murid bukannya boleh sebarang..
banyak persediaan yang perlu dipolah..





yang pasti, jangan kita (bakal guru) juz pikey kita nak molah persediaan semata2 untuk b'depan dengan anak murid di sekolah ajak..
tapi perkara yang lebih besar, kita mesti sedar yang kita pasti akan berhadapan dengan masyarakat juak kelak..
so, persediaan dari segi thaqafah sangat penting..
ya la bekal untuk kita sebagai seorang pendidik..
lebih2 lagik yang bakal bergelar ustaz ustazah..=)




No comments:

Post a Comment