Wednesday, October 19, 2016

AMALI SEMBELIHAN

Bismillah.. Walhamdulillah..

Minggu tok giliran panitia P. ISLAM untuk mengisik slot bagi program pasca UPSR.. Minggu2 sebelum tok udah diambik oleh panitia BM,  BI,  SN,  M3..ikut giliran yang dah diatur oleh pihak sekolah..

Untuk panitia P. ISLAM, asalnya nak molah kursus / taklimat pasal pengurusan jenazah & smbelihan.. Tapi oleh kerana ada sedikit kekangan,  tambah gik dengan exam Jawi yang terpaksa dipolah awal sebab markah perlu di key-in awal, jadi kamek orang pilih untuk skip bahagian pengurusan jenazah.. Just molah pasal sembelihan dan pengurusan jenazah ya ditukar kepada pertandingan khat.. Lagipun penulisan khat memang dibelajar oleh mbiak t. 6 untuk bidang jawi..

Bermula hari Selasa, murid t. 6 diberik taklimat serba sedikit tentang penyembelihan.. Antara yang dikongsi dengan sidak pasal syarat2 sembelihan, alat2, perkara sunat sembelihan,  jenis haiwan yang disembelih,  yang boleh dimakan n yang xboleh dimakan & apa2 yang berkaitan dengan topik sembelihan lah.. Taklimat xlamak.. Serba ringkas tapi berfokus kepada sembelihan manok.. Sebab keesokkan hari kelak sidak akan molah amali sembelih manok..

Lepas taklimat sembelihan,  murid t. 6 diberik sedikit perkongsian tentang khat sebelum sidak mula untuk pertandingan menulis khat.. Lepas taklimat serta sikit2 demo cara menulis khat,  baruk la pelajar dibenarkan menulis khat.. Ayat yang diberik kepada pelajar ialah 'annazofatu minal iman'.. Maksudnya 'kebersihan sebahagian daripada iman'.. Untuk pertandingan tok, semua dimintak untuk menulis khat nasakh.. Sebab lebih mudah berbanding khat lain..

Hari Rabu @ tadik,  amali sembelihan pun bermula.. Beberapa orang murid t. 6 diminta embak manok bagi yang ada.. Bukan embak free la.. Sekolah bayar.. Kira beli dari sidak manok ya.. Murid yang xda embak manok a kelak akan bayar la sikit sebab manok ya kelak sidak akan makan sama2..semua manok yang diembak ada dalam 19 ekor.. Yang best nya,  18 ekor ya manok kampung.. Huh.. Mahal koh manok kampung.. Haha.. Untung ngaja di sekolah kampung.. 😜

Untuk amali,  beberapa orang pelajar dipilih untuk sembelih manok ya.. Ada laki, ada perempuan.. Berik peluang juak untuk pelajar perempuan untuk try sembelih manok.. Alhamdulillah semua berjalan lancar.. Cuma ada sikok manok ya yang x putus sigek urat lepas disembelih.. Kira dari 19 ya,  18 la yang boleh dimakan.. Yang sikok ya diberik dengan cikgu yang non-muslim..

Manok2 yang udah disembelih ya terus di'clear' lah.. Buang dak isi perut,  cabut bulu.. Semua ya pelajar t. 6 mpun yang molah.. Biar sidak rasa la pengalaman sembelih manok,  cabut bulu manok pa semua.. Jangan x merasa kata urang.. Lagipun nembiak tok excited bila disuruh molah nak macam ya.. Sambil2 ya sidak dipantau juak oleh cikgu.. Takut kelak apa2 jadi.. Sambil2 ya cikgu brik tunjuk ajar juak sikit2..

Settle semua manok ya tek, diserah ngan cikgu yang urus bahagian masakan.. Tapi xmasak hari tok terus.. Esok baruk masak sekali dengan majlis penutupan program pasca upsr.. Kiranya esok ada la majlis makan2..dengar2 ada cikgu yang nak molah pansuh juak.. Kita tunggu esok.. Hehehe

Ok.. Apa2 pun harap murid t. 6 dapat banyak pengalaman sepanjang program pasca upsr kali tok.. Macam2 pertandingan dipolah ngan sidak.. Lepas tok, fokus untuk persediaan majlis khatam quran gik..

Ok.. Wassalam..


No comments:

Post a Comment