Friday, October 25, 2013

pentas murabbi


tarikh : 23 oktober 2013
masa : lps maghrib - 9 mlm
tempat : masjid imam syafie IPG KPI
tajuk : 'aku yang dulu bukanlah yang sekarang'
panel : aku, azri
moderator : helmi



salam..

rabu ya tek telah dijemput untk menjadi panel bagi forum pentas murabbi..
tok adalah salah satu program dari pihak MTEN untuk m'isi masa usrah bagi usrah kubra minggu tok..
sorang lagik panel, azri hamsa.. kawan sekuliah dengan aku..
moderator, helmi dari klas TESL..
kebetulan, aku n azri pernah jadi naqib kepada si helmi tok..=)

mula2 masa dapat jemputan untuk jadi panel malam ya, aku xberani mok stuju..
sebab xbiasa nak klaka kat depan orang rami..
lebih2 lagik nak b'bincang secara ilmiah macam ya..memang xda pengalaman..
tapi bila cdak MTEN dah terangkan apa soalan2 yang akan dijawab kelak, aku pun terimak lah..
sebab forum malam ya lebih kepada perkongsian pengalaman ajak..
jadi, aku pun terimak lah..lagikpun tok yang last bagi tahun tok..huhu

alhamdulillah, forum b'jalan lancar..
aku cuma berik pandangan b'dasarkan pengalaman semata2..
harap2 ada la input yang dapat cdak ambik hasil dari forum ya..
aku bukanlah orang yang layak untuk jadi panel..
tapi sekadar meraikan jemputan dari cdak MTEN..syukran atas kepercayaan tok..=)



kehadiran pelajar masa forum..
xberapa rami, jadi aku pun ok jak lah..kurang ckit rasa takut bila klaka kat depan..hehe



dari kiri : azri (panel 2), helmi (moderator), aku (panel 1)

bila ditanyak tentang apa perubahan yang aku mpun alami sepanjang b'ada di IPG KPI tok, aku xpasti.. sebab bagi aku, kita susah nak nilai apa perubahan dalam dirik kita.. yang lebih nampak perubahan dalm dirik kita ialah orang yang ada kat sekeliling kita lah nak.. sebab ya ada kata2 yang mengatakan bahawa orang sekeliling kita yang rapat dengan kita ya lah cerminan kepada dirik kita mpun..

tapi, xsemestinya kita perlu b'gantung pada pandangan orang terhadap dirik kita semata2..
apa yang penting, jadi la dirik kita..dalam masa yang sama, kita usaha untuk bentuk peribadi kita tok supaya jadi yang terbaik..apa persepsi orang, biar la..mun negatif, jangan mudah melatah.. sama2 usaha perbaiki dirik kita..sebab memang Allah jadikan kita tok supaya saling ingat-mengingati.. orang tegur, terimak seadanya.. mun positif, jadikan ya sebagai pendorong kepada kita untuk jadi lebih bagus, bukan untuk kita b'bangga dengan dirik kita.. insyaAllah..



'jangan menilai dirik seseorang yang menegur (b'pesan sesuatu), tapi ambiklah apa pesanan yang disampekan ya.. belajar terimak teguran, sebab teguran dari seseorang ya juak adalah salah satu cara Allah menegur kekhilafan dirik kita'



No comments:

Post a Comment