Thursday, October 9, 2014

pencerapan ke-2

salam alaik..
sekian lamak dah xupdate..rindu juak rasa nak taip2 tok..hehe

alhamdulillah, sedar xsedar dah masuk 7 bulan aku ngajar..
baruk 7 bulan, banyak benda yang dibelajar..
cabaran, dugaan, halangan, kesusahan, keseronokan...
semua ada..huhu
ya baruk permulaan bagi aku di alam pendidikan tok..
walaupun xdinafikan ada juak rasa m'berontak dalam dirik..
tapi aku pujuk dirik jadi lebih positif..=)
sebab aku yakin, ALLAH xkan bebankan kita dengan bebanan yang kita xmampu untuk tanggung.. betul? cewah..haha

ok..tok nak cerita pasal pencerapan GB yang aku baruk kenak minggu tok tek..
sebenarnya tok dah kali ke-2..yang 1st time dolok bulan 7..
bagi yang dah biasa b'praktikum, so akan paham la apa 'pencerapan' ya..
bagi yang belum penah dengar, 'pencerapan' tok adalah penilaian dari GB / sapa2 lah tentang PdP kita dalam kelas..semua benda akan dinilai..mula dari start kita masuk ya sampe la bunyi loceng abis masa..

ok..cerita aku, masa 1st pencerapan dolok, aku rasa macam masa 1st time aku kenak observe masa praktikum 1..gelabah xtentu pasal..
bukan sebab apa...sebab aku dicerap untuk subjek BAHASA INGGERIS..
kelaka omputeh gik bejarut2..di suruh ajar BI..pencerapan pun disuruh ajar BI juak..aiyoo..
cabaran~
masa ya PdP setengah jam ajak..aku mpun yang pilih masa..
sengaja ambik masa setengah jam..xlamak gilak b'speaking..
untuk 1st pencerapan ya, komen GB negatif..
hehe..banyak yang perlu d'p'baiki..
tapi aku xrespon apa2 lah sebab xtauk nak respon apa..
memang xda skill ajar BI..hee dapat la 65/100 markah..




pencerapan ke-2, bulan 10..dalam minggu tok tek..
sama juak macam sebelum tok, dicerap untuk subjek BI..
kali tok lebih m'cabar la sebab disuruh ngajar 1jam..perghh..
seminggu aku pike2 apa nak diajar..pa BBM nak dsedia..pa aktiviti nak dipolah..huhu
last2 ada la ilham ngaja tajuk 'conjunctions'..
nak tanyak2 ngan mentor, supan rasa..so, ambik risiko jak la plan ikut palak dirik mpun..haha

alhamdulillah, Allah mudahkan urusan..
dapat la siapkan slide k ngajar..
BBM aku camya jak lah..fully power point..
haha..mun pande xda karan kat sekolah nang tauk abis cerita aku kelak..

sampe la time p'cerapan..
rasa takut2 da juak ckit..tapi cover la..aku pun xtauk pahal aku takut2..
nak kata xkesah GB nak brik markah berapa, xjuak..takut juak markah rendah..hehe
hentam jak lah..sepanjang PdP ya aku mpun perasan lebih 10 kali aku salah sebut..haha
ntah pa2 ka speaking hari ya..ngaja sejam gik..makin la banyak vocab aku kantoi~
respon GB just senyum~ da juak la nyampuk2 ckit..huh
senyum2 ya pun aku rasa macam double meaning jak..
tawakal jak laa..

esoknya tek, GB berik la borang p'cerapan ya..
aku pun xsure pahal moodnya hari ya macam ok jak..
markah pun ok juak nya berik..
salu ea nya ya cerewet berik markah..
alhamdulillah, 80/100 markah untuk p'cerapan ke-2 aku..
lega laa ckit..

pa2 pun..aku harap la tahun depan xdisuruh ajar BI gik..
adui..pening palak ntam BI ya..
mun subjek lain insyaAllah la..mun b.cina kompom la aku xdisuruh ngaja..
mun disuruh ajar b.cina juak nang aku xtauk la pa nak jadi...hahaha


~ya Allah..moga hari2 mendatang lebih baik buat kami..amin~




No comments:

Post a Comment