Monday, July 4, 2011

titisan air mata

adakah susah bg kita nk menangis? susah ka senang? mun nak nangis tanpa sebab, of course la susah nk? =) tp bila ada masalah, ada kesulitan, ada kesakitan, ada keperitan, ada kehilangan, ada kematian, ada kekecewaan.....amat senang kita nak menitiskan air mata...sampe kadang2 kita xperasan pun yg air mata kita mengalir...

ada org yang jarang menangis..sebab xda apa yg boleh menyebabkan nya sedih..hidup sentiasa hepi..ada segala kemudahan, kesenangan, kelengkapan, kemewahan..jd, xperlu la nangis nak?

tapi ada juak org yang mudah nak menangis..sebab hidup susah..xpernah rasa bahagia, hidup penuh kesedihan...xda apa yang m'gembirakan...

mun kita??...kategori ne? huhu..ntah la..aku pun xpasti..kadang2 kita xsedar..nangis ya adalah cara terbaik nak luah perasaan kita..bila sedih, xguna juak thn2..lmk2 makin perit...tp cuba kita nangis bila ada masalah, insyaALLAH sikit2 akan terasa kurang juak beban yang kita tanggung..

mustahil bg sapa2 yg madah nya xpernah nangis seumur hidup...betul x? buktinya? sejak azali gik, sejak kita mula dilahirkan gik, apa perkara pertama yg kita polah? .....MENANGIS... ada ka yg masa lahir ya nya senyum? tetak? tersengeh2? atau diam jak xda bunyi langsung...? mun ada pun, jarang berlaku nak? tp WALLAHU A'LAM lah..xmustahil juak..ya kuasa ALLAH..

mungkin kita tok (t'utama aku) jarang nk nangis...kenak kh? adakah xperlu nak nangis bila dah makin matang? adakah nangis ya juz utk biak kecik2 jak? bukannya aku nak ajak sapa2 jd cungek..huhu juz cuba kita sm2 fikir balit..muhasabah dirik..jgn kedekut dgn air mata..skali-skala kita plh refleksi dlm dirik kita..renungkan balit dosa2 kita..apa yg dh kita polah..banyak ne baruk amalan sepanjang hidup kita tok...carik la tempat2 sunyi..tempat yang boleh berik ketenangan utk kita muhasabah dirik...layakkah kita tok jd ahli syurga? cukupkah amalan kita tk sbg bekal kita ke akhirat kelak? apa saham akhirat kita? sediakah kita mun tiba2 ALLAH berik perintah kt malaikat cabut nyawa kita kinek tok? =(

yakin lah..dengan menangis ya insyaALLAH hati kita akan jd lembut..hati kita akan mudah tersentuh..jiwa kita akan tenang..kita akan dapat bina kesedaran dalam dirik kita..latih la dirik kita menangis bila berdoa..latih la dirik kita khusyuk bila berdoa..latih la dirik kita merendah dirik pada MAHA PENCIPTA..latih la jiwa kita, hati kita supaya kita sentiasa ingat kat ALLAH AZZA WAJALLA..

jd, xda apa yang dpt m'halang kita utk menangis dpn ALLAH..xda apa yang perlu kita malu untuk titiskan air mata..nabi pernah bersabda, "tidak akan masuk neraka seorang yang menangis kerana takut kepada ALLAH" - h.r. tirmizi & abu hurairah..

cuba kita renungkan sama2...masa kita lahir di dunia tok, kita nangis sekuat2nya tp org2 kt sekeliling kita gembira gilak sambut saat kelahiran kita..jadi, jika ditakdirkan kita MATI satu hari kelak, sama2 lah kita berdoa agar kita mampu bergembira untuk menghadap ALLAH sepertimana org2 gembira masa menyambut kelahiran kita dolok, walaupun masa kita pergi ya kelak orang2 di sekeliling kita menangis di saat pemergian kita...

sekadar renungan & kesedaran untuk dirik aku yang sentiasa lalai tok...mudah2an aku diberik kekuatan untuk menghadapi segala cubaan ~ amin YA RABB..

No comments:

Post a Comment