Wednesday, October 26, 2011

B.I.G datang lagik..(",)

ALHAMDULILLAH..
pada 14-16 oktober ya tek, kmk org terlibat ngan BIG..kali tok kat kg raja, pagoh, johor..
biasanya mun BIG sebelum2 tok juz sehari jak..tapi kali tok 3 hari 2 malam...
tugasan kali tok pun agak banyak..antaranya :

1-keluarga angkat

2-molah bengkel/ngaja student SK kg raja

3-gotong - royong bersihkan kawasan sekolah

4-dengar ceramah BTN

5-majlis tahlil bersama orang kampung

6-makan2 & gotong-royong masak sama2 ngan orang kampung

best nang best la juak sepanjang BIG tok..kmk orang mula berangkat dari maktab hari jumaat pagi..dalam pukul 8 camya lah..nak ke pagoh ya xda la lamak ne..2jam pejalanan jak..
jumlah kmk orang yang pegi ya dalam 3 bas..sigek bas maktab, 2 bas sewa..
bila sampe jak, kmk org trus pasang khemah..plan asal dolok semua peserta tido dalam khemah..tp disebabkan tempat penginapan peserta laki juz kat sebelah suro jak, so kmk orang xtido dalam khemah..=)
sidak pompuan jak yang tdo dalam khemah..ya pun kawasan khemah sidak ya kat dibah bangunan kelas..ok sikit la b'banding kawasan khemah kmk org (atas tar)...huhu

untuk hari pertama, kmk org telah diagihkan dengan keluarga angkat masing2...
ada yang dapat keluarga angkat, ada juak yang xdapat..yang xdapat keluarga angkat ya pun bukannya sebab apa, sebab family angkat sidak ya xhadir mas penyerahan anak angkat ya...
setiap keluarga angkat akan dapat 3 @ 4 orang anak angkat yang t'diri dari kmk orang lah..dan dikalangan kmk orang ya terdiri dari pelbagai kos..
yang sama grup dengan aku untuk keluarga angkat tok, fatimah (m3) & syuhada (ks)..
ALHAMDULILLAH masa penyerahan anak angkat ya, keluarga angkat kmk orang hadir..
bila dah dapat family angkat, kmk orang pun mula la berkenalan, beramah-mesra..

family angkat kmk orang tok seorang ibu tunggal (mak angkat aku la)...
laki nya baruk ninggal tahun lepas..blom lamak lah...
setakat yang aku tauk, mak angkat aku ya ada 6 anak..sorang laki, 5 mpuan...
ya pun nak laki ya xda masa program kmk org tok..nya kat asrama, xpulang..
so, tinggal semua mpuan la..aku pun kurang la klaka sebab aku sorang jak laki..hehe

rumah family angkat aku tok dekat jak dari kawasan khemah kmk org..nya ada la ajak tim ngan syud tido kat umah..xkan nak ajak aku..hehe kat umah kan semua pompuan...
aku da pegi kat umah family angkat aku ya masa hari last BIG...
besar juak rumah ya..xsalah aku, arwah laki mak angkat aku ya dolok engineer...
sebelum kmk orang balit maktab, adik angkat kmk orang molah cheese cake untuk kmk 3..nya molah sigek sorang...huh..nang nyaman kek dipolah nya ya...=)
kat dibah tok da beberapa gambar aku bersama family angkat..



masa tok hari pertama..mak angkat aku yang pake baju bunga2 tudung itam ya..grup member aku, syud (tudung purple) & tim (tudung hitam baju ijo)..


tok masa hari last...5 orang kat tengah2 ya la family angkat aku...

gambar tok time sebelum makan..


tok la cheese cake yang adik angkat kmk orang ya polah..sedapppp..=)



masa nak pulang ke rumah...


selain dari program keluarga angkat ya, kmk orang da tugasan lain gik..molah bengkel @ ngaja student kat sekolah sia..SK kg Raja..
semua student tok dah diagih2 dalam beberapa kumpulan..ada kumpulan yang join kelas m3, klas sains, klas BI, kem bestari solat, kelas mengaji & lain2 gik lah..
untuk setiap klas ya, kmk orang la yang handle..
aku handle student yang join klas mengaji...undtuk kelas mengaji tok, kmk orang pecahkan kepada 2 grup..sigek grup yang dah ngaji quran & sigek gik grup yang baca iqra'..
aku join grup yang baca iqra'...grup yang baca iqra' tok juz 6 orang jak..enam-enam pelajar tok da problem nak kenal huruf, bunyi..bila disuruh belagu lagu alif ba ta, ya pun xlancar..ada juak yang hafal alif sampe ya, tapi xkenal pun semua huruf2 ya..huhu..juz hafal di mulut jak...

so, aku pun ambik pendekatan yang lain..aku agih2kan setiap pelajar tok kat fasilitator yang lain..maknanya sorang fasi akan ajar sorang student...
camya mayb senang nak fokus student tok..fasi pun boleh la kenalpasti masalah sebenar pelajar ya untuk bacaan iqra'..mun ajar rami2 (enam-enam ya serentak), susah nak tauk pa kelemahan setiap sorang student ya sebab xsemua sidak tok ada masalah yang sama..

kmk orang ada masa 4 jam untuk ngaja sidak tok..2 jam pertama ya aku mbak student yang aku handle kat tangga..aku ajar nya dari alif sampe ya..lamak la juak nak ajar, nak suruh nya hafal & kenal huruf2 hijaiyah tok...
student yang aku pegang ya namanya hazim..nya tok dapat hafal huruf2 dari alif sampe ya..tp mok dipaksa sikit la..masalah utama nya tok, nya susah nak bezakan huruf2 yang bentukny lebih kurang sama..macam 'ain & ghain, shad & dhad, tho & dzo...so, aku pun fokus pada bahagian ya jak masa ngaja si hazim tok..
tapi aku ajar bab ya masa 2 jam yang seterusnya..2jam yang 1st tadik juz nak suruh nya hafal semua huruf...aku ulang dari alif sampe ya, ulang dari ya sampe alif, pasya tunjuk sigek2 huruf suruhnya sebut ya huruf apa..lamak juak kaedah aku ya..hehe






tok la hazim..masa tok aku suruh nya salin beberapa huruf yang nya belum pande molah..



tok gambar epul tengah molah kem bestari solat ngan student sia..

BIG tamat pada hari ahad...masa ya ada slot penyampaian cendrahati kepada keluarga angkat masing2...ALHAMDULILLAH...xda pa2 yang xdiingini sepanjang program BIG kali tok..(",)

"..ALLAH itu Tuhan kami dan Tuhan kamu. untuk kami pekerjaan kami dan untuk kamu pekerjaan kamu. tidak ada perselisihan antara kami dan kamu. ALLAH akan mengumpulkan kita bersama-sama dan kepadaNYA tempat kembali..." -surah al-syura:15



No comments:

Post a Comment