Friday, October 28, 2011

TAF 6783

salam alaik..=)

hmm...cuti deepavali tinggal 2 hari gik..kuliah dah xda minggu depan..sebab dh start study week..tapi mayb akan ada program munshi jawi..ustazah fadzilah nak molah..3 hari program ya mun jadi...

kawan2 aku masa tok gik syok kat umah di kampung masing2..maklumla..cuti panjang..oleh kerana aku tok jauh dari family, so macam biasa la..stay kat asrama sepanjang cuti tok..huhu..ada jak kawan2 yang ajak ekot sidak nya pulang umah..tapi aku rasa cam malas jak nak ke sine2..diam kat asrama jak la..lagikpun dah ada moto..senang la nak gi jalan2 mun boring..hehe..

haa..klaka pasal moto..lupak nak madah..baruk jak bulan lepas, aku beli moto rumate aku..memang dari dolok gik dah plan nak beli moto..tapi ingat nak beli tahun depan..dah alang2 rumate aku jual moto nya ya, harga pun ok, aku pun beli la...cash u..haha..aku beli RM1300...moto kriss, TAF 6783, wana merah..

bagi aku murah la harga nya jual ya sebab moto ya pun gik ok..sebelum tok pun rumate aku dah repair macam2 kat moto ya..so, aku pun xpikey panjang la nak beli..rumate aku kinek tok dah da moto baru...nak tangga moto aku ya? da kat dibah tok...






apa macam..? ok la nak..? hehe..aku beli pun sebab pikey tahun depan dah nak praktikum..aku dapat kat SK RINCHING HILIR..aku pun xtauk sine sekolah ya..huhu..blum survey gik..tapi senior madah boleh tahan la jauh sekolah ya dari maktab...sebab ya la bagi aku penting ada moto..senang nak ke sine2..xda gago nak pinjam2 moto urang...

bila cerita pasal moto tok, aku teringat masa mula2 aku belaja mbak moto..mun xsalah aku aku mula belaja mbak moto masa sekolah menengah..xingat la form berapa..masa ya curi2 belaja sebab takut bapak aku tauk..mun nya tauk, abis la aku..bapak aku kan polis..nya xkan nyuruh aku mbak moto selagik xda lesen..tegas...fuhh..bak kata bapak, "..mun pande kenak saman, sapa susah?.." ya lah sebab bapak xmok aku mbak moto mun xda lesen..kadang2 mun aku nak pegi sine2 ngan urang, walaupun bukan aku yang mbak moto, bapak gerenti tanyak.. "..pegi ngan sapa..? pake moto..? sapa mbak moto..? nya da lesen x..?.." camya sekali soalan keluar dari mulut bapak dolok..hehehe mun urang yang mbak moto ya xda lesen, bapak xkan nyuruh aku ekot urang ya..ya la bapak aku...sangat tegas dengan undang2 jalan raya...huhu biasa la..polis..=) aku pun paham kenak bapak pesan camya...sapa xsayang anak nak?

pada tahun 2009 baruk aku molah lesen moto..kat bintawa..masa ya mun xsalah aku RM400 lebih molah lesen moto..ALHAMDULILLAH, table test & test JPJ aku lulus..skali try jak..tahun 2010, aku ambik lesen keta...lesen keta aku polah kat bangi tok jak..pusat latihan memandu dekat jak dari maktab tok..untuk lesen keta tok, aku ambik 2x..hehe.. mula2 masa test JPJ kat bangi tok, aku fail masa dalam litar..naik bukit xlepas..haha keta terundur ke belakang...frust masa ya..tapi nasib bait masa test JPJ kat jalan raya ya aku past..
disebabkan aku malas nak tunggu lamak2, aku pun repeat test JPJ..tok kali ke 2 la aku test..kali tok aku ambik kat bintawa, tempat aku molah lesen moto dolok..ALHAMDULILLAH, kali tok aku lulus..so, kinek tok aku ada duak2 lesen (moto & keta)...hehe

mun kat umah, kadang2 ya drive la juak..tapi setakat tok blum try nak drive jauh2..mun kat maktab tok, sori la mun aku nak drive..hehe..belum ada keberanian..xda aku berani nak mbak keta sitok..keta sitok (semenanjung) laju2..lebih2 gik kat highway..xda urang drive slow..paling slow pun dalam 100 camya...huh mun kat sarawak ya berani la sikit aku nak drive..keta pun xbrapa laju..mayb sebab jalan sia xbesar gilak kali..hehe mun da banyak jalan besar @ highway kat sarawak ya, xmustahil juak keta sia laju2 cam kat sitok...

tapi nak..sebenarnya dolok aku dah pernah eksiden kat bangi tok..shhh...jangan padah ngan sapa2..aku xda madah ngan mak bapak pun pasal ya..huhu takut sidak ya bingung...aku eksiden ya masa gik foundation..rumate aku yang mbak moto..masa ya ujan rintis2, jalan basah..kmk 2 nak pegi celcom centre kat kajang..ngekot senior..masa ya nang la xtauk jalan nak ke kajang sebab gik baru kat sitok..bila sampe kat traffic light, senior ya pecut..laju la..nya lepas traffic light ya..masa ya dah wana kuning..yang aku dengan rumate aku tok tek xlepas..tapi pecut juak..last2 kenak lantak dari tepi..ngan keta..huhuhu dah la keta mahal..aku gugok begoleng2 kat tengah jalan..dah macam golkiper tengah terbang save bola jak masa ya...haha rumate aku gugok atas moto tapi depan keta ya tek..beliang juak ati aku masa ya...rasa cam xcayak jak baruk lepas eksiden...ya la 1st time aku terlibat ngan kemalangan..cehh...

ALHAMDULILLAH sebab xda sapa2 yang injured teruk..aku ngan rumate aku juz luka sikit2 jak..keta ya pun xda pa2 juak..dapat la settle ngan driver keta ya dengan aman..huhu sejak dari insiden ya la aku jadi takut2 kat jalan raya..kinek tok baruk da kurang sikit rasa takut ya..tapi gik masih juak kadang2..sebab ya kadang2 mun aku rasa cam xbrani nak mbak moto, aku akan tumpang kawan...hehe sidak ya pun paham aku tok camne..=P

bena la kata urang..pengalaman yang kita hadapi ya akan banyak mengajar kita erti kehidupan..benda2 ya la yang mengajar kita..lamak2 kita pun akan jadi lebih matang dalam kehidupan seharian..ya baruk cerita pasal moto..banyak gik cerita2 lain..xpa la..cukup setakat tok dolok k..=) kelak2 cerita lagik..tataaaa~


.....cuti makin singkat, exam makin dekat....permudahkanlah segala urusan hambaMu ini YA ALLAH....aminn ......


No comments:

Post a Comment