Monday, April 23, 2012

warna-warni praktikum @ sk rinching hilir

alhamdulillah...dah lamak rasa xupdate blog tok...
al-maklum la...busy...hehe lepas praktikum, busy dengan assignment..
memang xsempat la nak rehat2....hujung minggu pun full..sebab ada kursus KOAM kat maktab (sabtu-ahad)... fuh.. xmerasa cuti minggu tok...

ok..tok nak crita pasal praktikum... alhamdulillah dah settle praktikum untuk kali pertama tok..4 minggu...
sepanjang praktikum nang banyak benda la aku blaja...aku crita secara umum jak la...mun cerita detail gilak klak xlarat nak taip..hehe

ok..

minggu 1 :

hari pertama, kmk org (aku, kamal, mila, k.shira) pegi sekolah nait keta..datang awal la juak sebab 1st day..biasa la nak..xkan nak molah hal datang lambat hari p'tama ya..hehe masa perhimpunan dah rasa lain jak..sebab biasa kat maktab masuk barisan, tapi kat sekolah duduk kat depan..hehe biasa la..cikgu...=) hari pertama tok gik relax2..mula2 lapor dirik kat guru besar..pasya ambik tempat kat bilit guru...nasib bait ada meja lebih..so, ada la juak tempat duduk...kat sekolah tok, bilik guru laki ngan pempuan diasingkan..disebabkan belum ada pa2 nak dipolah, aku ngan kamal pun berjalan2 la kat kawasan sekolah...tangga2 cikgu ngaja kat padang, tangga2 kelas...ada la juak beloya ngan cikgu2 sia...lepas masa rehat, kmk org mula dapat jadual mengaja...aku ngan kamal masing2 dapat 12 waktu...mila ngan k.syira xtauk berapa waktu sebab cdak ya ngaja kelas pemulihan..kmk 2 ngaja agama...dalam jadual aku, aku ngaja 2 kelas tahun 2...kelas 2 amanah n 2 ikhlas..

hari kedua aku dah start ngaja..aku ada 2 waktu hari selasa..tapi waktu pertama ya aku xngaja..juz nangga ustazah pembimbing aku ngaja sebab aku xtauk camne cara ngaja tahun 2...kmk org belaja kat maktab banyak pasal KBSR...yang tahun 2 tok dah mula make KSSR..lain sikit...sambil2 aku nangga cara ustazah ya ngaja, aku ada la juak b'bincang ngan ustazah ya camne cara ngaja tahun 2..banyak la yang ustazah ya share ngan aku...

hari ketiga sampe hari ke5 ya aku dah mula ngaja la...untuk minggu pertama tok, kmk org akan dipantau oleh guru pembimbing sekali jak..xkira la hari apa pun..terpulang pada cikgu ya nak pantau bila..minggu pertama tok aku kenak pantau hari jumaat..masa ya aku ngaja jawi..kelas 2 ikhlas..untuk pengetahuan, 2I tok kelas hujung..so, paham2 jak la...nang susah nak kontrol..P&P aku masa ya nang berterabur jak...banyak langkah2 pengajaran yang aku xpolah...lepas ngaja ya banyak juak la benda yang ustazah ya tegur...huhuhu tapi xpa..gik masih baru...hehe banyak gik nak diperbaiki....

minggu 2 :

minggu ke2 tok xda crita yang menarik gilak..macam biasa jak..cuma banyak dapat relief kelas...hari rabu minggu ke2 tok ada kokurikulum...minggu lepas ya xda..masa koku tok, aku ngan kamal handle pengakap...mula pukul 4 petang sampe pukul 5...lepas ya terus sambung permainan dari pukul 5 sampe 6 petang..untuk permainan, aku ngaja takraw, kamal ngaja olahraga...mila ngaja bola jaring, k.syira ngaja bola tampar...best la juak sebab dapat main ngan biak sekolah tok..hari khamis petang, ada LADAP..taklimat pasal JSU...kira full la aktiviti minggu tok...

minggu 3 :

minggu ke3 tok aku kenak pantau pensyarah pembimbing...ustaz ismail che ku...masa ustaz pantau ya aku ngaja quran kelas 2 amanah...nasib bait dah prepare BBM...mun x, abis la aku...dah la pensyarah pembimbing datang pantau main serbu jak..xda nak madah bila datang...jadual aku dari isnin sampe jumaat nang ada kelas setiap hari...xda masa la nak rehat2..huhu macam kamal ok sikit sebab nya xda kelas hari jumaat..dapat la relax2...masa kenak pantau ustaz ya, nasib bait la aku tengah ngaja kelas 2A..2A tok kelas top..kelas pande la..senang sikit nak kawal biak..dengar kata...abis jak masa aku ngaja, ustaz pun komen la..pengajaran ok, just ada beberapa benda yang perlu aku chek balit..lepas kenak pantau ya lega la sikit...

tapi dalam minggu tok, aku kenak pantau ustaz ismail sekali lagik..dah 2 kali aku kenak..kamal belum kenak gik...nasib bait masa tok aku pun dah prepare BBM, fail peribadi ngan RPH sekali...kali tok aku ngaja jawi kelas 2A...tajuk '4 suku kata dan lebih'...komen kali tok ok sikit la dari yang sebelum tok...ustaz kata ada peningkatan sikit..hehe kira ok lah ya...

selain ya, ustazah pembimbing pun pantau aku juak minggu tok...masa kenak pantau ustazah pembimbing tok, aku ngaja bab akhlak tajuk 'adab tidur'..kelas 2A...masa tok 1st time aku pake LCD untuk BBM...secara keseluruhannya ok jak...kira tercapai la objektif P&P masa ya..lagikpun mbiak jadi excited bila blaja pake LCD...senang la nak kawal...ustazah pun komen ok..hehe fuh..lega...alhamdulillah...=)

maknanya, minggu ke3 tok aku 3 kali kenak pantau pensyarah n guru pembimbing...

hujung minggu ke3 tok, sekolah ada molah kem kepimpinan..peserta kem tok murid tahun 4-6 yang t'diri dari ketua n pen. ketua kelas, pengawas sekolah, pengawas buku teks, pengawas perpustakaan, ketua2 persatuan.... masa kem tok la best..sebab kmk org (cikgu praktikum) jadi fasilitator..masa tok la baruk rapat dengan murid tahun 4,5,6... sebelum2 tok aku just kenal murid tahun 2 jak sebab aku ngaja cdak...sepanjang kem tok, banyak aktiviti yang best2..makanan pun nyaman2 jak..hehe masa slot muhasabah dirik, aku jadi bidan terjun...terpaksa support sorang ustazah ya sebab nya dah abis modal nak suruh biak touching...huhu sejak dari kem ya la rami student yang mula rapat ngan kmk org...

minggu 4 :

tok minggu last...dalam minggu last tok ada pemantauan bersama (pensyarah n guru pembimbing)... pemantauan bersama tok la penting sebab markah ya la yang akan masuk dalam result exam...minggu last tok aku kenak pantau sekali gik oleh guru pembimbing..nang rajin ustazah tok nak nangga aku ngaja..huhu masa kenak pantau ya aku ngaja bab ibadah tajuk 'perlakuan solat' kelas tahun 2 amanah...masa tok la aku 1st time make banyak BBM...gambar perlakuan solat aku pake 20 gambar..10 perlakuan solat lelaki, 10 gik pempuan...pasya aku mbak sejadah 6 helai untuk praktikal...masa tok, aku xngembak mbiak ke suro...aku polah kat kelas jk...hehe kelas agak riuh la sebab aku molah aktiviti ngan sidak tok...mula2 aku down la juak sebab aku tangga mbiak macam xpat dikawal jak..tapi lepas ngaja ya ustazah komen bagus..ustazah madah, mbiak ya bukan xterkawal...ya maknanya mbiak excited dengan P&P kita...semua jadi aktif n melibatkan dirik dengan P&P...baruk la aku tauk... fuhh... lega rasa nyawa ku dengar ustazah madh camya...hehe alhamdulillah...

minggu last tok juak, aku ngan kamal molah mural kat dinding bilit pemulihan...mural simple2 jak...hari t'akhir ya aku berik la hadiah ngan student2 aku...kelas 2A ada 37 orang, 2I ada 31 orang..so, 68 orang la semua student aku...aku brik pen angry bird cgek sorang kat cdak...=) untuk sekolah, kmk org berik plak cenderahati... kat ustazah pembimbing, aku berik frame khat...ya jak la..hehe 

lega bila praktikum dah abis...xda la gago2 nak molah RPH tiap2 malam..hehe tapi kadang2 rindu juak kat student...xpa..insyaALLAH klak jumpa gik ngan cdak ya...=) kinek tok, get ready untuk praktikum sem depan...2 bulan...huh...makin lamak...tambah sebulan...praktikum kali ke2 ya klak aku dapat kat salak tinggi...kawan2 aku madah boleh tahan juak jauh sekolah ya...

ok..ya jak la dolok nak dicerita..tok da gambar2 yang sempat diambik masa praktikum ya...('',)



penyerahan plak cenderahati kepada GPK1, en.baharudin



ustazah pembimbing aku, ustazah norhaizan



ustazah pembimbing kamal, ustazah norhayati



plak kenang2an kepada SKRH



frame khat..simple2 jak..




k.syira n mila kat kelas pemulihan



bersama pelajar 2 amanah



hero2 klas 2 amanah



suasana perhimpunan mingguan hari isnin



proses m'conteng mural



kamal



bersama pelajar 2 ikhlas



mural dah siap



buku RPH n folio praktikum aku



panduan KSSR



buku teks n buku aktiviti KSSR tahun 2



RPH...bukan senang nak perah otak molah rancangan mengajar tok..hehe



aku pun jadual mengajar




tempat duduk aku kat bilik guru lelaki




semasa kem...waktu solat maghrib-isya'



pelajar2 berikrar lepas slot muhasabah




jadual masa kem..slot qiam - kuliah subuh diserah kat aku n kamal




mumia hidup..antara aktiviti semasa kem..



2 comments: