Sunday, July 13, 2014

haiyaa~

BISMILLAH..

ok..tok kisah masa mula2 aku lapor dirik kat sekolah..biasanya mun  lapor dirik tok mesti dengan 'bos' la nak..tapi hari pertama ya, bos xda..so, hari ke-2 la aku b'peluang temu ngan bos..tok aku create sikit antara dialog aku n big bos masa lapor dirik ya..

aku : selamat pagi cikgu, boleh saya masuk?
bos : selamat pagi..ha, masuk..
aku : saya ni nak lapor diri cikgu.. (sambil berik dokumen2 peribadi)
bos : ok.. (nya tangga2 dokumen n surat aku).. hm..cikgu muda lagi yang masuk.. mana sijil spm?
aku : ada..
bos : hm..ok semua ni..xda 'c'..paling rendah pun dapat 'b'.. oo..english awak pun 'b'..boleh tahan..ok, awak ajar english tahun 4..
aku : eh, cikgu..saya xpandai ajar english..tu bukan opsyen saya..
bos : xpa..awak boleh cuba..
aku : bukan cikgu..saya memang tidak pandai ajar english..vocab saya pun teruk cikgu..
bos : ni awak punya spm dapat 'b' english..ok lah tu..
aku : itu sudah lama cikgu..dekat maktab saya xbelajar skill mengajar english cikgu..
bos : xpa..ajar tahun 4..lagi satu cikgu... (bos tangga muka aku) dekat sini saya tidak mahu cikgu simpan janggut..buang sampai licin..
aku : ........ (xdapat madah pa2 gik-terkejut)
bos : ok..terima kasih..
aku : hm..terima kasih cikgu..

camya la lebih kurang critanya..ngajar p.islam tahun 1-6..pasya english tahun 4...huh mun yang p.islam ya aku xkesah..memang subjek aku..tapi yang english ya jadi masalah..adui.. nya ingat aku main2 ka madah xpande ajar english? mun subjek lain nya nak berik xpa..BM ka..seni ka..tok english..ish.. agak2 la mun nak berik subjek selain p.islam ya..dah la setiap hari tahun 4 ada subjek english..6 waktu untuk english..yang ajar sebelum tok pun serah camya jak ngan aku..perghh.. bukannya apa, mun kita xpande ajar english, camne lah dengan student kita ya.. kesian la sidak..huhu apa nak di ajar? camne nak ngajar? english tahun 4 ya dah la KSSR..apuhhhhh... mati aku...hoho

tapi ya lah nak..nak mengelak camne2 pun tauk xdapat..gik baru..mun tolak kelak kata orang dah pande nak mengelak..lagikpun kali tok b'kerja dengan cina..mok ekot rentak sidak la camne2 pun.. mungkin sengaja nak test kali..sangka baik~ hehe tapi yang paling rare ya tek xboleh simpan janggut..kejut aku..mula2 tek ingatkan bos nak tegur rambut sebab masa lapor dirik ya rambut lom gunting.. so, timbul la persoalan..ada dalam pekeliling x? masa ya aku pikey, owh..mungkin bena kali xboleh simpan jangut..nurut jak lah..tapi still frust terpaksa buang janggut... dugaan..

masa mula2 ya aku banyak b'urusan dengan kerani..nya melayu..kira kat sekolah ya kmk duak ajak lah orang melayu..yang lain cina..satu hari ya tek ada la juak aku cerita pasal janggut ya ngan kerani..nya pun kejut juak..pasya aku pun xtauk masa bila nya kelaka ngan bos pasal hal ya tek lepas aku cerita..nya da tanyak ngan bos kenak aku xboleh simpan janggut..bos jawab pa? dengan slumber jak.."saya tidak suka lelaki ada janggut"... pergh.. tegal ya jak??? ingatkan ada dalam pekeliling kah apa..aku dah geram..dah la masa ya dah cukur janggut..p'coma2 jak..sejak aku tauk alasan bos xnyuruh simpan janggut ya, aku dah malas nak alek..skali ya jak lah aku cukur bos..

tok pasal masa...pernah sekali ya aku dikira datang lambat..kat sekolah ya, PdP mula pukul 7pagi..tapi bos maok cdak cikgu ada kat sekolah ya pukul 6.25pagi..jam sekolah cepat 5 minit dari jam biasa..maksudnya mun jam biasa, pukul 6.20 la mok dah ada kat sekolah..hari ya, aku b'angkat dari umah pukul4.45pagi..sampe kat feri dalam pukul 5.10pagi..feri pun pande awal jalan pagi ya..so, aku t'lepas la feri yang 1st ya..nak tunggu feri ya datang balit seberang tok dekat sejam sebab awal pagi sebuah jak feri jalan..dipendekkan cerita, aku nait la trip yang ke-2 ya..sampe ke seberang nun pukul 6.05pagi camya la..belum sembahyang subuh gik masa ya..pasya terus pecut ke sekolah..sempat la sampe cya cun2 pukul 6.25pagi..tapi aku terus belok ke masjid depan sekolah sebab lom sembahyang subuh gik..lepas ya baruk la masuk sekolah..masa ya dah 6.30pagi (jam sekolah)..masuk jak opis, bos dah nunggu..

bos : cikgu, lambat...(sambil tunjuk jam tangan)
aku : maaf cikgu..tadi saya singgah sekejap kat masjid..sembahyang..
bos : saya xpeduli..kamu lambat..
aku : eh..? ....(diam) ok..maaf..

kesimpulan? ingatkan tek bila aku madah aku singgah sembahyang kejap, nya ok..skali tek no kompromi.. xpa..nya boleh madah aku xpande urus masa..ok~ hari ya aku dikira lambat lah sebab sampe ke sekolah pukul 6.30pagi n kelas mula pukul 7pagi..'lambat' aku datang nak...? rilek...

ok.. tok kes janggut gik..kira episod 2 la...hehe lepas 2 bulan camya lah dari kes mula2 dolok..bos tegur lagik janggut aku..masa ya dalam opis bos lah..tengah bincang pasal apa kah,, xingat aku..

bos : masih ada lagi janggut awak?
aku : hehe..
bos : nanti potong.
aku : kalau saya potong lagi cepat dia tumbuh cikgu.. (alasan)
bos : tiap2 hari la awak potong.. bagi licin..baru hensem.. (ayat bodek+sindir)
aku : kenapa saya xboleh simpan janggut?
bos : saya tidak suka tengok orang ada janggut..
aku : jadi memang xboleh simpan?
bos : x.
aku : xboleh consider ke cikgu? (cubaan memujuk..hehe)
bos : x..kalau rambut, saya xkesah..tapi janggut, mesti potong..licin..
aku : alaa cikgu..nanti saya bagi kemas la cikgu..
bos : mana ada kemas.. cuba awak fikir..kalau ada kuman2 kena muka nanti akan kumpul dekat mana? (kononnya tek dalil yang kuat)
aku : eh..? (eran..tapi still layan~) nanti saya cuci la cikgu..
bos : xkan setiap masa awak mau cuci..
aku : saya bagi nipis2 saja la nanti cikgu..
bos : xboleh. licin.
aku : ok~

dalam hati, apa2 la bos..apa masalah nya ngan aku ada janggut? bukan janggut tebal pun..ceh... nak cerita bab agama, bab sunnah pake b'debat ngan nya pun xda guna..nya xkan paham..bos, u ada kepercayaan u, i ada pegangan i..sama2 hormat meh~


ya la antara perkara yang aku hadapi masa awal2 kerja tok..huhu..mun dengan student, cikgu2 lain ya, terbaik..ok jak..student xrami..dari tahun 1-tahun 6 ada 26 orang jak..yang melayu (Islam) ada 10 orang..kira senang sikit lah nak ajar..

apa2 pun masa tok, aku masih lagik cuba biasakan dirik dengan suasana kat ctok..t'utama nak paham dengan big bos..haha aku xpande gilak nak melawan urang..lagikpun pengesahan jawatan belum lagik..ya semua dalam tangan big bos..so, xdapat lebih2 la ngan nya..haha haiyoo~


No comments:

Post a Comment