Monday, July 7, 2014

i'm back ( ' ', )

alhamdulillah..

sekian lamak xupdate blog..hari tok pande ringan rasa jarik nak taip2 gik kat blog tok..=)
xsedar dah masuk 9 bulan xupdate blog start dari bulan 10 tahun ya tek..sekejap jak masa b'lalu..
tapi, even rasa cam sekejap, banyak perkara dah berlaku sepanjang tempoh ya eh..
so, aku nak share la beberapa perkara yang aku ingat k..boleh? haha

1. jadi fesi kem permata insan (november 13)
- tok masa hujung tahun ya tek..lepas abis hantar AR kat lecturer terus join fasi permata..bukannya apa, join tok pun sebab ingat posting mesti gik lamak..mun balit awal pun xda pa2 juak dipolah kat umah..sekurang-kurangnya join fasi tok dapat la isik masa lapang, dapat income juak sikit2...hee

2. interview SPP (disember 13)
- aku dapat panggilan interview tok masa tengah join program permata..aku ingat gik masa ya kmk orang ada lawatan kat muzium tentera Port Dickson..anfal kol madah dah dapat panggilan..nya madah juak temuduga untuk yang dari sarawak ya dekat BDC kelak..tarikh ya xingat ku bila..tapi yang pasti nya interview ya dah dekat..tiket flight aku dah beli tapi tarikh lambat gik..last2 burn jak lah..beli tiket baru..so, aku n the geng pun kamboh la balit umah sewa nak packing barang..xabis pun ikut kem ya..dipendekkan cerita, sampe la hari interview..ALHAMDULILLAH, Allah permudahkan urusan..ada la juak yang xdapat dijawab..hehe

3. piala ISUZU sarawak (-19) (disember 13)
- jadi assistant coach untuk team -19 samarahan. ya pun tegal ngah ngan c.isnu yang ajak lepas sidak tauk aku ada sijil jurulatih pra-C (FAM)..satu pengalaman baru lah bagi aku..dapat la belajar sikit2 camne cara orang handle team, camne pengurusan kejohanan peringkat negeri, camne penjagaan pemakanan players, penentuan jersi perlawanan, peraturan2 sebenar kejohanan, macam2 lagik lah..dalam kejohanan tok, ada 5 bahagian yang join..kuching, samarahan, sibu, limbang, miri, bintulu...lepas ya sigek team jemputan, young crocs kuching..team tok kira salah sigek team projek untuk persatuan bolasepak sarawak..limbang jadi juara untuk piala ISUZU tok lepas ngalah team dari kuching..

4. bolasepak piala YB eidil @ semera lot (mac 14)
- tok 1st time main jadi wakil kampung..tapi kenak belasah..haha terus out dari p'tandingan..kalah 0-5 xsalah ku...minggu sigek gik main juak..tapi yang tok main ngan team c.isnu..team Ocean Eagle..team tok menang 2 kali..sekali kalah..kira ok lah..hehe players pun baruk 1st time main dalam sigek team sama2..

5. surat penempatan (mac 14)
- yang tok kira kemuncak lah..dapat surat dari SPP hujung tahun 2013, 31 disember..surat penempatan bulan 3 dapat..Alhamdulillah dapat kat sarawak tok juak..dapat kat SJKC..daerah simunjan..bila dapat tauk jak nama sekolah, terus pegi survey..boleh tahan la jauh nya dari umah..perjalanan ke cya mok make feri sg.buluh..lebih kurang dalam sejam perjalanan juak la k moto..masa tok cdak tengah molah jambatan..mun siap jambatan ya senang lah nak ke sekolah..masa survey sekolah ya, ada guard yang sambut..nya madah la ckit2 pasal sekolah..pasal quarters, pasal mbiak, pasal aktiviti biasa dipolah kat sekolah ya..kiranya sebelum aku lapor dirik kat sekolah ya kelak sekurang2nya aku dah dapat la ckit2 gambaran pasal sekolah ya..

6. lapor dirik bertugas (april 14)
- 1 april 2014 @ selasa. tarikh lapor dirik ke sekolah. macam2 perasaan aku masa ya. excited ada, takut ada, bingung ada...hari p'tama, GB xda..juz lapor dirik dengan PK1..cikgu2 cya ok, ada yang tegur2..ada juak yang diat2 ajak..mungkin heran kali sebab aku sorang jak cikgu melayu cya..aku pun mula2 rasa sengkol juak sebab semua cina..tapi eksen ajak molah slumber...hehe senyum2 ajak ngan cdak..mun x kelak kata urang sombong kita gik baru2 tok..=) 1st day kat sekolah, aku xlamak..kejap ajak..dalam pukul 8 lebih aku dah mintak excuse sebab nak ngurus KWSP..biasa la..minggu pertama banyak benda nak diurus..ya belum dokumen2 nak dihantar kat SPP gik..nak mintak2 cop GB..potostat2 dokumen, dak sijil2...huh.. 2 minggu camya la masa k ngurus benda2 ya..ya pun masih ada yang belum settle..susah juak jadi cikgu baru tok..huhuhu

7. liga samarahan (april 14)
- dalam masa sama juak liga samarahan pun start..aku join team ocean eagle samarahan FC..team yang diurus leh c.isnu..antara team yang join dalam liga samarahan tok, KAPAKU FC, gedong FC, team kickalob, sambir bestari, sanjung etika, logistik (TUDM)..power2 semua team tok..tok pun 1st time aku main dalam liga..sebelum tok juz wakil sekolah, wakil maktab..ya jak..hehe

8. bolasepak JKK kampung rebak (mei 14)
- main team Bong..dalam team tok campur2 la..ada cdak moyan ulu, moyan ledang n serpan ulu..1st game menang..second game lawan nonok bakong, kalah..

9. bolasepak JKK kampung serpan laut (jun 14)
- main team kadok..team tok campur2 juak..ada dari moyan, serpan, jemukan, mang, mtuang..team tok jauh sikit la perjalanan kmk orang...dapat no3..menang semua match peringkat kalah mati..separuh akhir kalah ngan semerak..jadi juz layak ke penentuan no3 n no4..masa ya lawan tambirat..menang 1-0..

10. konvokesyen IPG (jun 14)
- tok pengalaman konvo pertama kali lah..untuk batch kmk orang kali tok, majlis konvokesyen dipolah kat maktab IPBM, lembah pantai, KL..mun sebelum2 tok biasanya dipolah kat PICC putrajaya..kali tok dengar2 nak save bajet, so dipolah la kat maktab IPBM...secara peribadinya, syukur ALHAMDILILLAH sebab dapat join konvokesyen tok..tok la hasil yang kmk orang dapat lepas 5 tahun setengah study kat IPG..dapat la merasa make jubah konvo, make topi petak, ambik skrol ijazah..hehe camya duhal rasanya..cuma yang xberapa best bila suasana terlalu sesak..masa nak ambik jubah nang macam sardin jak manusia..meja kaunter pun xnampak..semua berebut2..macam xtersusun gilak lah pengurusan masa ya..kemudahan parking pun kurang memuaskan..jem teruk lagik..huhu dugaan...tapi bila dapat temu balit ngan geng2 lamak ya best la..walaupun xsempat temu semua..seminggu aku ngan family kat KL masa ya..yang pegi juz aku, mak, bapak, diba, aiman..cdak k.moi n oda xpegi..kmk orang stay kat sg.buluh, umah nek lihi..masa ya juak la 1st time merasa eport baru (KLIA 2)..huh.. macam makin susah jak..dahla besar..terpaksa jalan jauh gik dalam ya..mun mbak barang banyak nang tauk xlarat la nak jalan dalam eport ya...

ya jak la sedikit sebanyak story yang berlaku sebelum2 tok..da masa gik kelak aku share pasal sekolah..hehe salam~

No comments:

Post a Comment