Thursday, September 21, 2017

1439 Hijrah

Bismillah walhamdulillah..
Salam 1 muharam..

Alhamdulillah, hari tok (masuk maghrib) tadik kita dah melangkah masuk ke tahun baru hijrah..
Dah baca doa awal tahun ngan akhir tahun?  😀

Biasa kita baca doa akhir tahun lepas asar.. Doa awal tahun kita baca lepas maghrib... Sebab? Kiraan tahun hijrah tok xmacam tahun masihi.. Mun masihi lepas 12 tengah malam baruk betukar tarikh ke hari baru.. Mun hijrah, hari baru dikira mula bila masuk waktu maghrib.. Betul x? Mun salah, boleh betulkan..

Ok.. Tadik di suro kampung ada program ceramah sempena sambutan tahun baru hijrah.. Sidak AJK suro jemput ustaz dari baitulmal sarawak cawangan kuching, al-fadhil ustaz Masanal Bolkiah (betul ka x nama tok..) untuk berik ceramah.. Alhamdulillah sambutan & kehadiran dari sidak kampung menggalakkan..

Sejak kebelakangan tok nampak perubahan sidak kampung.. Alhamdulillah dah mula nampak penerimaan sidak dengan program2 suro.. Mun dolok kurang sambutan dengan program2 macam tok.. Kinek tok alhamdulillah.. Cuma sambutan dari golongan pertengahan ada kurang sikit.. X apa.. InsyaAllah kali program akan datang kelak makin positif.. Moga2 makin terus istiqamah, makin bertambah..

Ok.. Nak cerita pasal ceramah tadik.. Banyak input2 yang dapat diambik.. Cara penyampaian ustaz tadik pun jelas, terang & mudah difahami.. Sesuai dengan warga kampung dari segi penggunaan bahasa diselit2 gik dengan unsur2 kecindan..

Antara isu yang disentuh tadik,  kes maahad tahfiz, kes bapak serang cikgu di brunei, kes mbiak bawah umur di limbang (zina).. Dikait2 ustaz dengan point ceramah..

Aku tertarit dengan isu peranan ibu bapak di rumah yang dikait ustaz dengan kebanyakkan masalah remaja kinek tok.. Anak2 di sekolah pande ngaji, sembayang pa semua sebab di sekolah ustaz ustazah ada ajar.. Tapi bila di rumah, anak2 xngaji, xsembahyang biasanya sebab mak bapak di rumah xmain peranan, x ambik berat soal ya kat anak2..

Lebih malang lagik bila mak bapak mpun yang x sembahyang, x ngaji di rumah.. Sebab ya xboh kita eran bila ada dengar jawapan dari mbiak, 'mak mpun x sembayang, bapak pun xda sembayang juak'.. Betul juak nak.. Bila dah sembahyang x jaga, hubungan dengan Allah xjaga, macam ne nak harap anak2 b'doa bila kita dah mati? Sebab antara amalan yang xterputus bila seseorang ya dah mati, doa dari anak yang soleh.. Selain sedekah jariah & ilmu yang b'manfaat.. Mun dah macam ya, camne kita nak mengharapkan lahirnya anak soleh solehah dalam keluarga kita?

Point ke-2, antara kesilapan mak bapak dalam mendidik anak zaman kinek tok, pendedahan kepada gajet terlalu gilak awal.. Ya nang bena.. Aku setuju.. Mbiak umur 3,4 tahun dah pande make hp, tablet.. Kata ustaz, ya antara punca anak2 xmok dengar kata urang tua.. Lebih teruk lagik bila mak bapak, suami isteri, masing2 layap melayan hp sampe jarang b'klaka sama dirik mpun di rumah.. Ya realiti yang berlaku kinek tok... Na'uzubillah..

Point ke-3, jaga solat.. Kadang2 orang yang xpenuh jaga solat 5 waktu kata ustaz, sebab xpaham.. Xpaham dari segi syarat sah solat pa semua.. Contoh ustaz padah tadik, ada orang tua yang mengadu, nya xcukup 5 waktu.. Sebab kerja keras.. Terutama waktu subuh ngan asar.. Subuh, sebab sejuk konon alasan ea.. Susah nak mandik.. Ustaz kata, xwajib mandik pagi ya kecuali kita yang ntam ea wajib.. 😅 paham nak?  Haha... Keduak, asar.. Alasan sebab waktu ya nya b'kebun, pakaian kotor.. Ustaz jawab, xda masalah.. Tanah bukan najis.. Setakat kotor kenak tanah ya boleh di mbak sembahyang.. Mun mpuan, bekal telekung.. Mun x pun boleh bekal kain sarung.. Pa masalah nak b'bekal nak camya?  Kita tauk waktu petang ada solat asar.. Xda alasan.. Xkan nak qada' tunggu di rumah baruk solat.. Bena juak...

Point ke-4, jangan kedekut... Banyak2 sedekah.. Pasal tok, kaw2 ustaz tembak.. Hehe masyarakat kinek tok takut gilak nak ngeluar duit.. Lebih2 gik bila b'kaitan dengan ilmu agama.. Nak sedekah di masjid susah, nak beli iqra' / quran pake belajar pun bekira.. Nak molah collection untuk program2 agama, program2 suro / masjid pun susah.. Nak bayar guru2 agama / penceramah pun berkira... Sebab ya la kurangnya keberkatan ilmu.. Tapi bila part langgan astro, beli topup hp, b'pakaian, xda pun berkira.. Mun dapat lagik mahal lagik bagus.. Sebab ya ustaz pesan, boleh kejar dunia, tapi seimbangkan dengan urusan akhirat.. Kejar dunia biar b'landaskan aqidah islamiah, ikut syarak..

Banyak gik la point2 ceramah tadik.. Cuma xda molah catatan..x rugi datang dengar ceramah hari tok.. Sebab apa? Kita tok kadang2 ada benda yang kita dah tauk, tapi kita dalam xsedar, kita lupak.. Bila dengar ceramah, ingat balit.. Ada juak benda yang kita xtauk, jadi tauk.. Benda yang kita xjelas, jadi terang.. Sebab ya la jangan berkira gilak nak ikut program2 ilmiah camtok.. Secara x langsung kita dapat refresh balit apa yang kita ada belajar, sambil2 ya dapat saling mengingati apa yang kita lupak.. Pesanan kat aku mpun tok.. Takut layap gilak.. Hmm

Semua point tadik ustaz kaitkan dengan penghayatan tahun baru.. Penghayatan tentang hijrah.. Sejauh ne hijrah yang kita polah dalam dirik kita.. Sejauh ne pemahaman kita tentang hijrah.. Kita makin lamak makin tua.. Makin dekat dengan alam yang seterusnya.. Apa persediaan kita?

Ya jak la dolok.. 😜

Salam maal hijrah..


No comments:

Post a Comment