Thursday, September 21, 2017

Hari ke-3 sakit mata

Bismillah..

Masuk hari ke-3 kenak sakit mata..
Alhamdulillah nampak dah beransur pulih..
Mudah2an esok dah ok bena.. Amin..

Macam2 juak ikhtiar ngubat mata tok.. Sejak dari 1st day kenak sampe kinek tok..
Bila tanyak ngan orang2 tua kebanyakkan sidak akan suggest make air kemeh.. Huuuu
Memang selalu juak dengar urang ngubat sakit mata pake air kemeh dirik mpun..

Bila aku polah research sikit kat google, banyak juak yang madah camya (pake air kemeh)..  Tapi gik juak aku try carik kali ada cara lain..
Bila dah search macam2 website, ada beberapa kaedah yang boleh dipake selain air kemeh ya sebenarnya..

Antaranya :
1. Air susu badan
2. Air zamzam
3. Air garam

Nak no 1 & 2 ya susah nak carik.. jadi inisiatif yang ke-3 la dipake.. Caranya, isik air dalam besen.. Xboh terlalu banyak / sikit.. Agak2 dapat pake merendam muka.. Pasya campur sesuduk besar garam dalam air ya.. Bila garam dah larut, rendam muka dalam air garam sambil kelip2 mata dalam air.. Mula2 ingat pedih mata mun rendam dalam air garam, tapi xda juak koh.. Kali sebab garam ya xbanyak gilak di engkah..

Sambil2 ya baca la apa2 yang patut..
Ikhtiar aku, baca bismillah 5, fatihah,  selawat, selawat syifa', ayat kursi.. Xla merendam muka semata2 jak nak.. Selit doa2 juak mintak Allah sembuhkan penyakit..

Kaedah ya aku temu dalam kebanyakkan website la.. Dari segi saintifik nya aku xpasti camne kaitan air garam dengan sakit mata.. Cuma ikhtiar nak ngelak dari make air kemeh.. Haha lagikpun air kemeh ya b'sifat najis.. Xpasti la juak camne mun dipake ngubat penyakit..

Tapi bila ada cara lain ya, cuba elakkan dolok pake air kemeh.. Walaupun air kemeh kita mpun yang dipake, banyak gik cara lain dapat dipake juak nak.. Mun air susu badan / air zamzam ya, caranya main titis ke mata sambil baca2 doa la juak..

Sambil2 ya, ubat diberik doc kat klinik ya pun ada juak aku pake.. Xda la alu xmake terus.. Da juak aku beli eye glo relief (eye drops) pake titis juak kat mata.. Ya pun lepas aku tangga kat kotak ya ada tulis 'meredakan mata yang bengkak, pedih & berair'...  Aku pun try la beli.. Jangan x coba kata urang..

Alhamdulillah hari ke-3 tok xda rasa susah nak bukak mata masa bangun pagi, mata pun xda pedih2 gilak, pasya dah kurang berair.. Cuma masih merah sikit2.. Ya la tek mudah2an makin cepat bait.. Dapat join training pskpp minggu tok.. Liga pun masih ada baki sigek game lagik.. Ya la takut juak xdapat main.. 😅

Bila kenak sakit mata baruk la rasa nak jaga mata.. Baruk sikit nikmat ya ditarit.. Ya pun dah banyak benda xdapat dipolah bila kenak sakit tok..

Allah berik banyak nikmat kat kita setiap hari sebenarnya nak.. Tapi kita tok jak yang xsedar.. Bila kenak uji sikit baruk nak mula sedar..

Yang ada semua kat kita kinek tok b'sifat sementara.. Bila2 masa PEMILIK sebenar boleh ambik balit dari kita..

Muhasabah.. Hmm..

No comments:

Post a Comment